سه شنبه, ۶ آبان , ۱۴۰۴ Tuesday, 28 October , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1585 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 4 تعداد دیدگاهها : 3×
تأمین اجتماعی؛ از اجرای ۲۰ طرح تحولی تا حفظ قدرت خرید مستمری‌بگیران
  • ۱۴۰۴-۰۴-۲۵ ساعت: 16:14
  • شناسه : 3613
    3
    سازمان تأمین اجتماعی استان فارس؛ بیش از ۴۸ میلیون نفر معادل ۵۳ درصد از جمعیت کشور مستقیم و غیرمستقیم از خدمات سازمان تامین اجتماعی بهره‌مند هستند؛ از این رو اجرای طرح‌های گوناگون از جمله ۲۰ طرح تحولی و حفظ قدرت خرید مستمری بگیران در دستورکار این سازمان قرار دارد.
    ارسال توسط : نویسنده : هاجر بیات منبع : بینش ملی
    پ
    پ

    به گزارش بینش ملی، بیش از نیمی از جمعیت کشور زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارد و از خدمات این سازمان بیمه‌ای و درمانی بهره‌مند هستند؛ در مجموع ۱۶ میلیون و ۵۴۹ هزار و ۴۳۰ بیمه شده اصلی، و ۲۲ میلیون و ۴۷۷ هزار و ۱۹ نفر به عنوان افراد تبعی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند همچنین چهار میلیون و ۹۷۶ هزار و ۹۵۴ نفر مستمری‌بگیر اصلی و سه میلیون و ۹۱۴ هزار و ۶۷۹ نفر مستمری بگیر تبعی هستند.

    مهمترین تعهدات و خدمات سازمان تامین اجتماعی بر مبنای قانون تامین اجتماعی و مقررات مربوط شامل حمایت در برابر حوادث، بیماری‌ها و بارداری، مستمری بازنشستگی، مستمری از کار افتادگی، مستمری بازماندگان، مقرری بیمه بیکاری، غرامت دستمزد ایام بیماری، غرامت دستمزد ایام بارداری، پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی، کمک هزینه ازدواج و کمک هزینه کفن و دفن است.

    در قانون تامین اجتماعی، بیمه شده به فردی اطلاق می‌شود که خود مشمول مقررات تامین اجتماعی است و با پرداخت مبالغی به عنوان حق بیمه، حق استفاده از مزایای مقرر در قانون تامین اجتماعی را دارد اما بیمه شدگان تامین اجتماعی در گروه‌های بیمه شده اجباری، اختیاری، حرف و مشاغل آزاد (دانشجویان و زنان خانه دار)، خاص (رانندگان، بافندگان، کارگران ساختمانی، کارفرماین صنفی، باربران، خادمین مساجد و زنبورداران)، بیمه توافقی مانند نویسندگان وروزنامه نگاران، بیمه بیکاری و بیمه شدگان تبعی تقسیم‌بندی می‌شوند.

    سازمان تامین اجتماعی به عنوان نهادی مردمی و خدمت محور؛ همواره همراه مردم است و به رغم محدودیت‌ها و مشکلات موجود، بر استمرار و پایداری خدمات درمانی، بیمه‌ای و مالی همچنین تحول و توسعه در خدمت‌رسانی با اجرای طرح‌های بیست‌گانه تحول‌آفرین و توسعه‌ای با همراهی شرکای اجتماعی تاکید دارد.

    از جمله اقدامات برجسته و تحول آفرین در سال گذشته و در سال ۱۴۰۴ می‌توان به سه اقدام برجسته و تحول‌آفرین این سازمان شامل: اجرای متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران و حفظ قدرت خرید مخاطبان، اجرای طرح هوشمندسازی دریافت لیست حق بیمه و برنامه ریزی، طراحی و شروع اجرای ۲۰ طرح تحولی اشاره کرد.

    اجرای متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران

    متناسب سازی حقوق مستمری بگیران و حفظ قدرت خرید مخاطبان سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ با وجود محدودیت‌های موجود از جمله منابع الزام در اجرای جزء ۲بند(ر) (ماده) ۲۸ قانون برنامه هفتم پیشرفت مصوب یکم خرداد ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی در راستای اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی مصوب ۳۰ تیر ۱۳۵۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن اجرا شد.

    براین اساس، سازمان تامین اجتماعی مکلف است در طول سه سال اول برنامه نسبت به متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان غیرحداقل بگیر اقدام کند؛ به نحوی که در پایان سال سوم برنامه، نسبت مستمری بازنشسته به حداقل دستمزد همان سال، با ۹۰درصد (نسبت اولین مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال برقراری مستمری) متناسب شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.