چهارشنبه, ۷ آبان , ۱۴۰۴ Wednesday, 29 October , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1585 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 4 تعداد دیدگاهها : 3×
اگر کسی بازار سیاه یا قاچاق برای خرید واگن دارد معرفی کند
  • ۱۴۰۴-۰۱-۲۳ ساعت: 21:44
  • شناسه : 739
    2
    شهردار کلانشهر شیراز: قطار شهری شیراز با هزینه زیاد در لایه های زیرین شهر ایجاد شده و اکنون با ۲ خط راه اندازی شده بخشی از بار حمل و نقل شهری این کلانشهر را به دوش می کشد و در حال حاضر توسعه خدمات مترو به دلیل کمبود واگن و بروز مشکلاتی با کندی روبه رو است.
    ارسال توسط : نویسنده : هاجر بیات منبع : بینش ملی
    پ
    پ

    به گزارش بینش ملی ،فاز نخست خط ۲ مترو شیراز که سالیان سال اهالی این کلانشهر انتظار آن را می‌کشیدند دهه فجر ۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسید و مسافرگیری این خط از ایستگاه میدان امام حسین(ع) در مرکز این کلانشهر به سمت ایستگاه میدان قهرمانان (میانرود) در جنوب شهر انجام شد.

    پس از افتتاح این مسیر خدمات رسانی در این خط تنها طی ساعاتی اندک از روز بین سه تا چهار ساعت انجام می‌شد که مسئولان دلیل آن را کمبود واگن و قطار می دانند.

     

    خط ۲ مترو کلانشهر شیراز با حدود ۱۵.۱ کیلومتر طول از میدان شکوفه در میانرود (شهرک بهارستان) در جنوب این شهر آغاز شده و پس از طی کردن میدان قهرمانان و تقاطع کمربندی و بلوار عدالت، عادل آباد، بزرگراه رحمت، تقاطع غیر همسطح امیرکبیر، میدان بسیج(فرودگاه)،چهارراه گمرک و پانزده خرداد (پارامونت) به میدان امام حسین (ع) (ستاد) می رسد و در این ایستگاه با خط یک تقاطع دارد، سپس با طی کردن در مسیر پارک آزادی، میدان گاز، خیابان حر، میدان اطلسی و چهارراه حافظیه در فازهای بعدی به میدان گلستان (کلبه سعدی) منتهی می‌شود.

     

    طول فاز نخست خط ۲ قطار شهری شیراز که به بهره برداری رسیده بیش از هشت کیلومتر است.

     

    عدم تامین واگن، سد عظیمی مقابل توسعه خدمات مترو شیراز

     

    پیش تر معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در خصوص کمبود واگن در حمل و نقل ریلی شیراز اعلام کرده:مدیریت شهری شیراز همزمان چند خط مترو شیراز را شامل خط سه، خط ۲، خط چهار و تقاطع خط سوم و چهار را در دست اجرا دارد.

     

    هادی شهدوست شیرازی افزود: نقیصه اصلی و سد مهم پیش روی توسعه مترو شیراز و افزایش خدمات رسانی این ناوگان مهم حمل و نقل شهری اکنون عدم تامین واگن است که بر همین اساس ممکن است در آینده نزدیک دچار چالش و مشکل جدی در این زمینه شویم.

     

    وی با اشاره به تاکید بر استفاده از ظرفیت داخلی برای تامین واگن ادامه داد: شهرداری شیراز برای بهره از ظرفیت داخلی با شرکت های ایرانی مذاکره و حتی بازدیدهایی در این راستا انجام و قراردادهایی منعقد شده که در نهایت باید ۲ رام قطار در این راستا تحویل شهرداری شیراز شود که در این صورت وضعیت خدمات رسانی مترو کمی بهتر خواهد شد.

     

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز تاکید کرد: براساس افق ۱۴۰۹ مدیریت شهری شیراز بیش از تعداد قطار و واگن های فعلی برای خدمات رسانی مناسب به شهروندان شیرازی نیاز است.

     

    کلانشهرهای ایران منتظر مجوزی برای واردات واگن

     

    وی در ادامه اعلام کرد: واگن مترو قطعا در صورت امکان باید از ظرفیت داخل کشور تامین شود اما اکنون نیاز است که مصوبه و مجوزی برای واردات واگن مترو برای شهرهای دارای قطار شهری وجود داشته باشد تا بتوان به استناد آن ناوگان حمل و نقل شهری را توسعه و زیرساخت را برای استفاده عموم مردم مهیا کرد.

     

    شهدوست شیرازی با بیان اینکه دولت در حال حاضر در تلاش برای تولید واگن ملی است،گفت: در صورت عدم تامین واگن می توان این محصول مورد نیاز ناوگان حمل و نقل عمومی را از واردات تامین کرد.

     

    او افزود: در حال حاضر معضل کمبود واگن مشکل همه کلانشهرهای دارای قطار شهری کشور است.

     

    در صورت وجود ظرفیت تولید واگن به میزان مورد نیاز در داخل کشور قطعا باید این امر با تکیه بر توان داخل تامین شود اما اگر در حال حاضر به هر دلیلی این امکان وجود ندارد نباید توسعه خدمات خصوصا در عرصه مهم ناوگان حمل ونقل عمومی را معطل این موضوع کرد و ضروری است هرچه سریعتر مجوز واردات این محصول مورد نیاز کلانشهرهای دارای مترو در کشور صادر و این مانع جدی برطرف شود.

    محمد حسن اسدی شهردار کلانشهر شیراز نیز در پاسخ به سوال خبرنگار بینش ملی در خصوص تامین واگن های مترو گفت: برخی واگن ها نیاز به بروزرسانی و تعمیر دارد و هرگونه راهی برای تامین واگن پیگیری می کنیم و امیدوارم امسال شاهد ورود چندین واگن به شهر شیراز باشیم.

    وی گفت : در خط یک مشکل خاصی برای واگن ها وجود ندارد.

    اسدی با بیان اینکه در تمام جهت ها برای تامین واگن تلاش میکنیم ، اظهار داشت:اگر کسی بازار سیاه ، بازار قاچاق واگن سراغ دارد برای خرید واگن به ما معرفی کند

    وی ابراز امیدواری کرد: که امسال شاهد خرید واگن هستیم .

    به گفته علیرضا گلزار طهرانی معاون بهره برداری سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز شیراز امروز مورخ ۲۳فرودین ماه ۱۴۰۴مترو شیراز به دلیل نقص فنی قطار در ساعت ۶:۵۰ صبح در ایستگاه احسان قادر به خدمات رسانی نبوده که بلافاصله قطار جایگزین در همان زمان به خط اصلی اعزام گردید و اقدام به مسافرگیری به روال قبل برگشته است.

    گلزار طهرانی خاطر نشان کرد: دو رام قطار از قرارداد وزارت کشور با کلان شهرها سهم مترو شیراز خواهد شد و این ۲ رام برای کاهش سرفاصله قطار خط ۲ مترو شیراز استفاده می شود که در سال جاری این مهم محقق می گردد.

    معاون بهره برداری سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز در جهت کاهش سرفاصله خط یک به ۱۰ دقیقه، به سه رام قطار و خط ۲ به دو رام قطار دیگر نیاز می باشد که شهرداری شیراز از اعتبارات خود برای تامین ۵ رام فوق در حال مذاکره با شرکت های مربوطه می باشد .

    وی ادامه داد: در مجموع ۷ رام قطار کمبود مترو شیراز می باشد که ۲ رام آن را دولت تامین می کند و ۵ رام دیگر از اعتبار شهرداری شیراز تامین می شود.

    او گفت:در حال حاضر ۱۴ رام قطار در مترو شیراز موجود است.

    به گزارش بینش ملی ،سازمان قطار شهری شیراز در سال ۸۰ آغاز به کار کرد و کلنگ خط یک مترو این شهر یکسال بعد در سال ۸۱ به زمین زده شد و پس از گذشت ۱۲ سال، مرحله نخست این خط به طول ۲۴.۵ کیلومتر در سال ۹۳ به بهره برداری رسید و در سال ۹۶ فاز بعدی این مسیر تکمیل شد.

     

    مترو شیراز در ۶ خط طراحی شده است که حدود ۹۰ کیلومتر طول دارد و طی نزدیک به ۲ دهه‌ای که از شروع احداث قطار شهری شیراز می گذشت تا اواخر سال ۱۴۰۱ تنها یک خط آن و حدفاصل میدان گلسرخ تا میدان احسان به بهره برداری رسیده بود که بهمن ماه آن سال فاز نخست خط ۲ این شهر نیز به بهره برداری رسید.

     

    خط یک قطار شهری شیراز پیش از این به طول ۲۴.۵ کیلومتر،محدوده شرق را به غرب کلانشهر شیراز متصل کرده است

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.