محمد فرخزاده معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز در گفتوگو با بینش ملی، با اشاره به رشد جمعیت، مهاجرپذیری و افزایش بار ترافیکی شیراز گفت: شیراز در سالهای اخیر با موج مهاجرت، رشد کاربریهای ترافیکزا و کمبود زیرساختهای حملونقل عمومی روبهرو شده و این عوامل موجب شده اجرای طرحهایی مانند زوج و فرد به یک ضرورت تبدیل شود.
قوانینی که اجرا نشد؛ چالش اصلی شهرداری در توسعه ناوگان
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به قوانین موجود در حوزه توسعه حملونقل عمومی اظهار کرد:
مطابق ماده ۸ قانون هوای پاک، دولت موظف است ۵۰ درصد از منابع مورد نیاز توسعه ناوگان حملونقل عمومی را تأمین کند و طبق ماده ۱۲ نیز ۳۰ درصد از منابع حاصل از اجرای این قانون باید صرف توسعه ناوگان شود، اما بخش قابلتوجهی از این تعهدات به شهرداریها پرداخت نشده است.
وی افزود: مطابق ماده ۲۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی نیز ۶۰ درصد جرایم رانندگی باید در اختیار شهرداریها قرار گیرد تا صرف آموزش، ایمنی و توسعه حملونقل عمومی شود؛ در حالی که سالهاست اجرای این ماده با مشکل مواجه است.
درخواست از دولت برای ایفای تعهدات قانونی
فرخزاده با اشاره به ضرورت اجرای صحیح قوانین تأکید کرد:وزارت کشور، سازمان برنامهوبودجه و وزارت اقتصاد باید نسبت به پرداخت این منابع اقدام کنند. بدون تحقق این تعهدات، نه توسعه ناوگان حملونقل عمومی امکانپذیر است و نه اجرای طرحهایی مانند زوج و فرد میتواند نتیجه مطلوب داشته باشد.
تجمع مراکز درمانی محور زند؛ منشأ گرههای پایدار
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز درباره مشکلات محور زند گفت:تجمع بیمارستانها، آزمایشگاهها و مراکز تصویربرداری در این محور باعث ایجاد حجم بالایی از سفرهای درمانی شده است. وقتی براساس مصوبه مجلس هر ملک شخصی امکان تبدیلشدن به مطب پیدا میکند، طبیعی است که با افزایش خودرو، عرض خیابانها پاسخگو نباشد.
وی تاکید کرد: با وجود توسعه مترو، ایجاد پارکینگ و افزایش سرویس حملونقل عمومی، تا زمانی که این تمرکز درمانی اصلاح نشود، گره ترافیکی محور زند ماندگار خواهد بود.
نبود مدیریت واحد شهری؛ عامل اصلی چندصدایی در ترافیک
فرخزاده با انتقاد از نبود فرماندهی واحد در حوزه مدیریت ترافیک بیان کرد:از پلیس، اورژانس، نهادهای نظامی و اصناف گرفته تا وزارت صمت و راهداری هرکدام بخشی از تصمیمات ترافیکی را برعهده دارند. این چندگانگی، اجرای طرحهای ساماندهی مانند زوج و فرد را دشوار میکند. کلانشهری مثل شیراز نیازمند مدیریت واحد شهری است.
کاربریهای ترافیکزا و تغییرات غیرکارشناسی طرحهای شهری
او با اشاره به ۱۵۰ نقطه ترافیکزای شیراز گفت:بخشی از مشکلات ناشی از تغییر کاربریهای غیرکارشناسی در طرح تفصیلی و ماده ۵ است. هر کاربری که جاذب سفر باشد و نظارت کافی روی صدور مجوز آن نباشد، گره ترافیکی ایجاد میکند. شهرداری بهتنهایی نمیتواند این نقاط را ساماندهی کند؛ دستگاه قضایی، پلیس و وزارت صمت باید همراه باشند.
ناوگان فرسوده و کمبود نقدینگی؛ محدودیت جدی اجرای طرح زوج و فرد
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به چالشهای حملونقل عمومی گفت:اتوبوسها و تاکسیهای شیراز فرسودهاند و سهم دولت در خرید واگن و اتوبوس پرداخت نشده است. شهرداریها خودگرداناند و بدون دریافت سهم جرایم رانندگی، عوارض آلایندگی و دو درصد درآمد نفت و گاز، امکان توسعه ناوگان وجود ندارد.
افزایش بار ترافیکی ناشی از روستاهای الحاقشده و بارانداز بودن شیراز
وی با بیان اینکه شیراز بهعنوان قطب سلامت و گردشگری کشور بار سفر سنگینی را تحمل میکند گفت:روستاهای زیادی بدون اینکه جزو تعهدات شهرداری باشند به شیراز الحاق شدهاند اما خدمات آنها بر عهده شهرداری است. همچنین به دلیل نبود بارانداز و توقفگاه خارج از شهر، خودروهای سنگین وارد معابر شهری میشوند و خطرات جدی ایجاد میکنند.
پروژههای مدیریت ترافیک؛ از رینگها تا هوش مصنوعی
فرخزاده با اشاره به پروژههای زیرساختی گفت:رینگ یک و دو در حال تکمیل است، رینگ سه در حال شکلگیری و پروژه محور شمالشرق نیز آغاز شده است. علاوه بر این، مرکز کنترل ترافیک شیراز با بهرهگیری از هوش مصنوعی، پایش، کنترل، اعمال قانون و اجرای طرحهای هوشمند مانند معاینه فنی را تقویت میکند.
پیشنیاز اجرای مؤثر طرح زوج و فرد
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز تأکید کرد:اجرای طرح زوج و فرد در کنار توسعه مترو، افزایش اتوبوسها و مدیریت کاربریهای ترافیکزا معنا پیدا میکند. طرح زوج و فرد بهتنهایی راهحل نیست، اما در کنار اجرای کامل قوانین و همکاری دستگاهها میتواند نقش مهمی در کاهش ترافیک و بهبود کیفیت هوا داشته باشد.
فرخزاده در پایان گفت:شیراز شهری مهاجرپذیر، گردشگری و پرترافیک است. برای رسیدن به شیرازی پاک، ایمن و قابلتنفس، باید دولت و مدیریت شهری در کنار هم قرار بگیرند. اجرای طرح زوج و فرد، زمانی موفق خواهد بود که همراه با توسعه ناوگان حملونقل عمومی و اجرای کامل قوانین باشد.





ثبت دیدگاه