سه شنبه, ۶ آبان , ۱۴۰۴ Tuesday, 28 October , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1585 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 4 تعداد دیدگاهها : 3×
نبود پارکینگ یکی از معضلات اصلی ترافیک در شیراز است 
  • ۱۴۰۴-۰۷-۰۷ ساعت: 9:48
  • شناسه : 5487
    1
    در صحن شورای شهر شیراز مطرح شد؛ عضو شورای اسلامی شهر شیراز، یکی از معضلات اساسی شهر، بحران ترافیک و فقر شدید پارکینگ عمومی در نقاط پر ترافیک است عنوان کرد.
    ارسال توسط : نویسنده : هاجر بیات منبع : بینش ملی
    پ
    پ

    به گزارش بینش  ملی، افسانه خواست خدایی  در دویست و هشتمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: در سال های گذشته رویکرد کنترل این بحران بیشتر شبیه مسکن های مقطعی بوده است تا درمان ریشه ای نباید عوارض ترافیکی و کسری پارکینگ صرفا به ابزاری برای کسب درآمد تبدیل شوند بدون آنکه تاثیری در کاهش ترافیک فرساینده داشته باشند و حتی جریمه کردن شهروندانی که چاره ای جز استفاده از خودروی خود ندارد بدون ارائه جایگزین مناسب نه عادلانه و نه درمان درد است

    وی اعلام کرد: یکی از نقاط حاد پر ترافیک که قبلا نیز در این خصوص تذکر دادم، محور بلوار عدالت جنوبی و عادل آباد است که علت اصلی بوجود آمدن این ترافیک حضور مجتمع تجاری نگین فارس است و مردم ساکن در محدوده عادل آباد، بلوار عدالت، چهارراه زندان، فرگاز، بلوار دولت و شهرک امام رضا و محلات اطراف تا چند سال دیگر باید تاوان زیاده خواهی برخی سرمایه داران و دانه درشت ها را در این شهر بدهند!

     

    ترافیک محور بلوار عدالت جنوبی یک بحران جدی ترافیکی در شهر است

    عضو شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: متاسفانه همزمانی حضور یک مجتمع تجاری و وجود کارگاه های عمرانی قطار شهری چندسالی است سبب شده محدوده چهارراه زندان تا عادل آباد شدیدا درگیر ترافیک باشد و مدتهاست که حل معضل ترافیکی این محدوده به یکی از آرزوی محال مردم تبدیل شده است و اخیرا هم که نه تنها این ترافیک کاهش نیافته بلکه به دلیل جانمایی نامناسب ورزشگاه پارس در سالهای گذشته در روزهای برگزاری مسابقات ترافیک چندین برابر شده است.

     

    خواست خدایی ادامه داد: شروع این معضل ترافیک جدی نشات گرفته از عدم تامین پارکینگ این مجتمع تجاری در زمان اخذ مجوز از شهرداری در ادوار گذشته بوده است که بدون در نظر گرفتن پیوست ترافیکی در بلوار اصلی انجام پذیرفته است و امروز متاسفانه ایجاد یک بحران جدی ترافیکی در شهر نموده است.

     

    وی اضافه کرد: به عنوان نماینده مردمی که از ترافیک منزجر کننده این محور به عجز آمدند و برای رسیدن به منزل خود یا محل کار باید زمان زیادی را در ترافیک سپری کنند از دادستان محترم جناب آقای دکتر میرحاجی عاجزانه تقاضا دارم که نسبت به اجبار این مجموعه تجاری در خصوص تامین پارکینگ دستور فرمایید و در صورت عدم اجرای رای قانونی کمیسیون ماده صد و شرح وظایف خود در تامین پارکینگ نسبت به ادامه فعالیت این مجموعه اقدام بفرمایند.

     

    عضو شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: باتوجه به آغاز سال تحصیلی جدید، بخشی از دانش آموزان عزیز ما در سطح شهر به دلیل شرایط اقتصادی یا ترجیح حمل و نقل عمومی از خطوط اتوبوسرانی در سطح شهر استفاده می‌کنند متاسفانه وضعیت برخی از ناوگان و خطوط اتوبوسرانی سطح شهر از نظر کمیت و کیفیت در زمان پیک حضور دانش آموزان شرایط مساعدی ندارد و خطوط ناوگان اتوبوسرانی خصوصا در مناطق جنوبی شهر مثل خط ۱۰ ،خط ۱۴ ، خط ۱۷، خط ۲۶، خط ۲۸ ، خط ۳۳ بیشترین دانش آموز را در سطح شهر جابجا می‌کند. اما غالبا با فواصل زمانی طولانی و آنقدر شلوغ که دانش آموزان پس از چند بار پر شدن اتوبوس نوبت سوار شدن به آنها میرسد.

    خواست خدایی اضافه کرد: وظایف شهرداری در کنترل ترافیک و احداث پارکینگ، دو روی یک سکه هستند و احداث پارکینگ های فراوان بدون برنامه ریزی برای کنترل ترافیک، تنها موجب جذب بیشتر خودروهای شخصی به مراکز شهر می شود. از طرفی، کنترل ترافیک بدون در نظر گرفتن جایگزینی برای پارک خودروها، با اعتراض شهروندان مواجه خواهد شد. راه حل نهایی، حرکت به سمت “مدیریت تقاضای سفر” است.

     

    وی اظهار کرد: شهرداری موفق در عرصه کنترل ترافیک، شهرداری است که با یک نگرش یکپارچه، همزمان به توسعه حمل و نقل عمومی، ایجاد زیرساخت های لازم برای عابران پیاده و دوچرخه سواران، استفاده از فناوری های هوشمند، فرهنگسازی برای کاهش استفاده از خودروی شخصی و در نهایت، احداث پارکینگ های مدیریت شده بپردازد و این امر تنها در سایه برنامه ریزی بلندمدت، تأمین مالی پایدار و مشارکت فعال بخش خصوصی و شهروندان محقق می شود.

     

    عضو شورای اسلامی شهر شیراز از شهرداری درخواست کرد تا در اسرع وقت “طرح جامع و هوشمند کنترل ترافیک و تامین پارکینگ” را با مشارکت کارشناسان مستقل و با درنظرگیری تمامی مولفه‌های حمل و نقل پاک، به شورای شهر ارائه دهد. همچنین اولویت بودجه‌ای را از پروژه‌های عمرانی پرزرق و برق اما کم اثر، به سمت سرمایه‌گذاری واقعی در زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی و پیاده‌محوری تغییر دهد.

     

    خواست خدایی در پایان اضافه کرد: نیاز است شهرداری گزارش مبسوط و شفافی در مورد اقدامات خود در زمینه مدیریت و کنترل ترافیک شهر شیراز در صحن شورا ارائه دهد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.