به گزارش بینش ملی، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در بازدید از پروژه تقاطع غیر همسطح شهیدان جعفر و حسن سرانجام، این پل را نه تنها یک دستاورد عمرانی، بلکه فرصتی برای نمایان شدن جلوه معنوی حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (ع) و رونق بافت تاریخی شهر دانست.
آیتالله لطفالله دژکام با اشاره به چشمانداز بینظیر گنبد حرم شاهچراغ (ع) از بالای این تقاطع، گفت: نمای زیبای گنبد حضرت احمد بن موسی کاظم (ع) از اینجا به خوبی پیدا است و از این پس هر کس از این مسیر مشرف شود، میتوان آن را پل “گنبدنما” نامید.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأکید بر اهمیت این پروژه در تسهیل دسترسی به مرکز تاریخی شهر و حرم مطهر، خاطرنشان کرد: بسیاری از اوقات که از بیرون شهر به شیراز میآمدم، احساس میکردم مسیر دسترسی به حرم مطهر به عنوان مرکز بافت تاریخی شهر، با مشکل مواجه است؛ اما امشب این نگرانی برطرف شد.
آیتالله دژکام ضمن تمجید از ظرفیتهای معنوی و گردشگری شیراز، این پل را گامی در جهت معرفی بیشتر حرم مطهر شاهچراغ (ع) به عنوان “حرم سوم اهل بیت” خواند.
او خواستار طراحی فضایی مناسب در بالای پل برای ثبت لحظات زیبا و چشمانداز شهر و گنبد توسط گردشگران شد و این ایده را با نمونهای از پل عابر پیاده مقابل حرم امام کاظم (ع) در بغداد مقایسه کرد.
امام جمعه شیراز در پایان، از تمامی دستاندرکاران شورای شهر، شهرداری و مجموعه عمرانی شهرداری شیراز قدردانی کرد و خواستار پیگیری اداره راه و شهرسازی برای تکمیل ادامه مسیر این خیابان تا کمربندی شد.
وی همچنین تأکید کرد: نورافشانی گنبد حرم مطهر از این نقطه، باید هرچه سریعتر در دستور کار قرار گیرد تا جلوه معنوی آن بیش از پیش نمایان شود
محمد حسن اسدی، شهردار شیراز نیز ضمن تبریک سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر، اظهار داشت: ادامه مسیر و راه با کار و تلاش شبانه روزی است و در حال حاضر، سیزده هزار نفر در قالب سازمانها، مدیران کل و بخش عملیات بهرهبرداری، در حال اجرای عملیات مستمر هستند. مسیر درستی انتخاب شده و این مسیر، راه صحیح مدیریت شهری است؛ ابتدا به لطف خداوند و سپس با تلاش شبانهروزی همه همکاران به اهداف بلند مدت عمرانی خواهیم رسید.
اسدی افزود: در خصوص زیرگذر باید گفت که در دو پروژه خط دو مترو، کلیه عملیات به سعدی رسیده و دوربرگردان میلاد نیز افتتاح شده است و همچنین، طرح ترافیکی در منطقه قصردشت انجام شده و این پروژه خیابان قائم اکنون هم قابل بهرهبرداری است، اما از لحاظ نورپردازی و… تا حدودی نیاز به کار دارد و از اکنون تا یک سال آینده، هر ماه میتوانیم شاهد افتتاح پروژههایی با ارزش چند هزار میلیارد تومان بهصورت شفاف باشیم.
وی در ادامه افزود: خبرنگاران همواره در کنار مدیریت شهری حضور داشتهاند و یاد میکنیم از شهردار فقید، جناب آقای مسعودی که حدود یک سال از درگذشت ایشان میگذرد. امیدواریم این افتتاحیهها بهصورت مستمر ادامه یابد.
در ادامه بازدید، سید ابراهیم حسینی رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، گفت: خوشحالیم که پروژههای متعدد با کاربریهای متفاوت و با هدف ایجاد آسایش برای مردم، در حال افتتاح هستند و اگر توفیقی حاصل شده، به لطف خداوند و همدلی، همراهی، دوستی و همکاری در مسیر خدمت به مردم بوده است، امروز مردم شیراز باور دارند که پروژهها بهخوبی در حال انجام هستند.
وی در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر بدهکار شدن شهر اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ گزارشی ارائه شد که طبق آن، شهرداری شیراز در مهرماه همان سال۱۴۰۱، ۷۸۰۰ میلیارد تومان بدهی به بانک شهر داشت؛ اما امروز، بدهی معوق شهرداری شیراز به بانک شهر به صفر رسیده است.
همچنین در پاسخ به انتقاداتی پیرامون عدم فعالیت شورا و شهرداری در حوزه فرهنگی گفت: بودجه شهر در سه سال گذشته هفت برابر شده و در حوزه فرهنگ بیش از ۱۵ برابر افزایش یافته است و امیدواریم مردم آثار فعالیتهای فرهنگی شورا و شهرداری را در سال جاری بهوضوح مشاهده کنند..
در بازدید شبانه معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز از تقاطع غیر همسطح شهیدان جعفر و حسن سرانجام، امین بر اتمام این پروژه ظرف یک ماه و نیم آینده تاکید کرد.
وی با اشاره به اجرای عملیات عمرانی طی دو سال گذشته بدون ایجاد حتی یک دقیقه اختلال در ترافیک شهری، و همچنین غلبه بر چالشهای بزرگ جابهجایی تأسیسات و قرار گرفتن در زهکشی شهر، این تقاطع را نمونهای از مهندسی دقیق و کارآمد در شیراز دانست.
امین در این بازدید با بیان اینکه این تقاطع هم از لحاظ ترافیکی و هم از لحاظ فرهنگی و گردشگری، بسیار حائز اهمیت است اظهار داشت: این پروژه با هدف تسریع در تردد و ترافیک بلوارهای احمدی جنوبی و قائم، همچنین ایجاد دسترسی مناسب از سمت جنوب به حرم مطهر حضرت احمدبن موسی (ع) و بافت تاریخی و فرهنگی شیراز احداث شده است.
وی با اشاره به آغاز عملیات عمرانی پروژه در ابتدای سال ۱۴۰۲، بیان داشت: عملیات اجرایی این تقاطع در حدود دو سال گذشته آغاز شد و در این مدت، تلاش ما بر این بوده که کمترین مزاحمت را برای ترافیک عبوری ایجاد کنیم. مردم منطقه به یاد ندارند که حتی برای لحظهای ترافیک مسدود یا دچار اختلال شود؛ بلکه با برنامهریزی دقیق و استفاده از روشهای نوین اجرایی، عملیات ساخت تیرهای کامل و نصب آنها بدون ایجاد وقفه در تردد انجام شد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز به چالشهای پیش روی پروژه اشاره کرد و گفت: این پروژه با چالشهای متعددی، بهویژه در بخش جابهجایی تأسیسات مواجه بود. سال گذشته جابهجایی یکی از بزرگترین تأسیسات شهر شیراز در این محل انجام شد که نیاز به پنج روز عملیات اجرایی فشرده و چهار ماه برنامهریزی دقیق و هماهنگی با هفت دستگاه اجرایی داشت. همچنین اجرای پروژه در محلی که زهکش شهر قرار دارد، چالشهای ژئوتکنیکی و طراحی متفاوتی را به همراه داشت که برای رفع آن، چندین ماه درگیر بودیم.
امین همچنین به مشخصات فنی پروژه پرداخت و افزود: این تقاطع با ۱۲۵۰ متر طول عرشه و رمپ، به گونهای طراحی شده که امکان دوچرخهسواری و عبور عابران پیاده را نیز فراهم میکند. هماکنون عملیات باقیمانده از جمله آسفالت، اجرای تکها و درزهای انبساط در حال انجام است. تکمیل روشنایی و زیباسازی نهایی نیز تا حدود یک ماه و نیم آینده به پایان میرسد.





ثبت دیدگاه